lørdag 2. januar 2010

Av gamle dynetrekk

Opp gjenom åra slit ein nokre dynetrekk. Eller sjølv om dei er heile, så er dei så tynnslitne at ein vel å kjøpa nye. Eg har vore så heldig å få nokre dynetrekk av vener, og nokre har eg teke vare på sjølv. Tidlegare brukte eg dei som mellomlegg og bakside når eg sydde lappetepper. Men etter å ha kjøpt boka 'Brukt på nytt', har eg funne ein vel så god måte å gjere nytte av dei. Og kva er vel betre enn gjenbruk i desse klimatider...?
Det som tek lengst tid er å klyppa dei opp i remser. Så var det berre å finna fram heklenål, og setja i gang. Eg brukte heklenål nr 8 til dette teppet.

Teppet er 65 cm i diameter, og som du ser er det akkurat passe stort til Vira Kotcha.
Siri



12 kommentarer:

  1. Det ble et flott teppe! Når man hekler med stoffstrimler, trenger man i hvert fall sterke hender, for dette "garnet" er litt tungt å hekle med... Men fint blir det ;)

    SvarSlett
  2. wow, utrolig kreativt :D beundrer virkelig folk som deg som ser muligheter i utslittet ting som gamle sengetrekk. Et viktig tiltak i "miljøkampen" og inspirerende til omverdenen :)

    SvarSlett
  3. Dette har jeg også lenge hatt planer om å prøve. Så langt har det blitt med planen... Mannen min maler en del, så han trenger kluter. Mange dynetrekk har endt sine liv i klutposen. Men vi har mange fargerike og fine sengeklær som blir utskiftet pga overgang til lengre dyner, så jeg burde absolutt finne fram en grov heklenål og sette i gang. Takk for inspirasjon!
    Ønsker deg et supert 2010 :-)
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  4. Det ble et fint teppe. Du er flink som lager nye ting av gamle filler!

    SvarSlett
  5. Heisan..

    Så flott teppet ble, så lurt å bruke gamle dynetrekk...takk for tipset! Du er jammen kreativ:) Søndagsklem fra meg

    SvarSlett
  6. Hvor er det fint!! - og det bliver kun bedre af at være genbrug, synes jeg :)

    SvarSlett
  7. Du store allverden, så flott det ble da. Tenk å være så flink til å resirkulere...Helt fantastisk...
    Ha en godt nytt år og takk for det gamle.
    Klemz Sissel.

    SvarSlett
  8. Ønsker deg også et godt nyttår! Tusen takk for hilsen på bloggen min :-)

    SvarSlett
  9. Det er en kjempegod ide. Har selv prøvd dette og det er veldig hyggelig arbeid.

    Har lagt en utfordring til deg på bloggen min. Masse hilsen Turid

    SvarSlett
  10. Dette var både smart og stilig! Jeg har akkurat kjøpt inn flere nye sett med sengetøy siden det gamle er modent for utskiftning. Jeg har heldigvis ikke rukket å kaste det enda for nå fikk jeg lyst til å lage slike tepper. Vil du dele fremgangsmåten med meg?

    SvarSlett
  11. Stilig teppe. Men hvor brede klippet du strimlene for å få det bra til? Har mange ganger tenkt å lage sånne, men aldri våget å gå igang.

    SvarSlett