mandag 21. desember 2015

Juleforberedelser

Nå er det ikke mange dagene igjen til selveste julaften.
Jeg tenker det pågår juleforberedelser på forskjellig vis i de fleste hjem nå
- noen mer hektiske enn andre, men alle med sine egne tradisjoner.
Risnøtter er en av de tradisjonsrike julekakene som kommer i boks i mitt hjem. Oppskriften på disse finner du HER.
Denne gangen har jeg brukt litt mindre puffet ris, noe jeg tror vil glede noen store guttehjerter :)
I julen gjør jeg meg også litt mer flid i matlagingen enn til hverdags, og koker god kraft av kraftbein og noen grønsaker, som skal brukes i julens brune sauser.
Det er jo slettes ikke mye arbeid å koke sin egen kjøttkraft, det tar bare litt tid...
Litt god spekemat blir også servert, og vi har handlet fårepølse på Søya, en gårdsbutikk i nærheten. Her har vi også kjøpt årets pinnekjøtt. Spekemat og kjøtt er laget av Jernaldersau, som har mindre fett og MYE god smak ♥
Nylig var jeg på tur hos en liten venninne på 5 år i Fredrikstad. Vi koste oss med blant annet baking og pynting av pepperkakehus.
Huset bærer preg av et kræsj under bygging, men et hus trenger jo god ventilasjon ;)
Julegavehandel og julegaveønsker kommer man heller ikke unna. Denne sjarmerende bukken står på min ønskeliste. Håndlaget og unik.
 
Siri

3 kommentarer:

  1. Hei Siri!
    Herlig med risbollar.
    No har den flotte Julepynten eg fekk med deg i fjor kome på treet :-)

    God Julehøgtid!

    Klem

    SvarSlett
  2. Så mykje godt du lagar. Ynskjer deg ei god jul :)

    SvarSlett
  3. Herlige du lager, det ser veldig godt. Jeg forberedelser også
    og alt ferdig snart :-))) Gleder meg. Familien kommer sammen.
    Ønsker deg og dine stålend god jul. Stor klem fra Viola

    SvarSlett